Onderwijsproduct
Het educatief project 'Wie schrijft, die blijft!' is ontwikkeld door het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, Cubiss en jeugdauteur Gerard Sonnemans in opdracht van de Stichting Brabantse Bronnen. De doelgroep is groep 6, 7 en 8 van het primair onderwijs en de brugklassen van het voortgezet onderwijs.
'Wie schrijft, die blijft!' is een project over lezen en schrijven in de Middeleeuwen. Het project toont het belang van het op schrift stellen van afspraken en verhalen en laat leerlingen kennis maken met oorkonden en manuscripten als dragers van middeleeuwse teksten.
'Wie schrijft, die blijft!' sluit aan bij de kerndoelen van het primair en voortgezet onderwijs en geeft invulling aan de tijdvakken Monniken en Ridders (500-1000) en Steden en Staten (1000-1500). Vanaf september 2010 is de canon van Nederland opgenomen in de kerndoelen van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Op alle Nederlandse scholen moet de canon aan de orde komen bij het behandelen van de tijdvakken. 'Wie schrijft, die blijft!' sluit aan bij de canonvensters 'Hebban olla vogala: het Nederlands op schrift, ca. 1100' en 'Floris V: een Hollandse graaf en ontevreden edelen, 1254-1296'.
'Wie schrijft, die blijft!' bestaat uit drie lessen:
Les 1: 'Op papier geschreven en toch niet waar', een voorbereidende les op school.
Met een spannend verhaal over een valse oorkonde, geschreven door Gerard Sonnemans, maken de leerlingen kennis met het lezen en schrijven in de Middeleeuwen.
Gerard heeft over zijn schrijverschap en over het belang van lezen en schrijven in de Middeleeuwen ook de tekst 'Wie schrijft, die blijft!' gemaakt. Deze kan dienen als inleiding op deze lessenreeks. Desgewenst kunt U deze tekst in de klas laten voorlezen door de schrijver.
Ook het verhaal 'Op papier geschreven en toch niet waar' is door Gerard Sonnemans ingesproken en kan beluisterd worden.
De leerlingen krijgen een fraai werkblad met dit verhaal, middeleeuwse miniaturen en korte informatieve teksten, opdrachten en een kinderboekenlijst. De les wordt afgesloten met instructies voor het archiefbezoek.
Les 2: 'Het Geheimzinnige Handschrift', een rondleiding en spel in het archief.
Na de voorbereiding op school gaan de leerlingen echte middeleeuwse oorkonden bekijken in het archief. Daarna spelen zij het spel 'Het Geheimzinnige Handschrift', dat door het Regionaal Historisch Centrum is ontwikkeld.
Les 3: 'Wie schrijft, die blijft!', een reflecterende en verwerkende les op school.
Op school worden de eerste en tweede les gereflecteerd, waarna de leerlingen aan de slag gaan met de verwerkingsopdracht: het maken van een manuscript of een oorkonde.
Samenstelling 'Wie schrijft, die blijft!':
• Voor de leerkrachten is er een docentenhandleiding.
• Voor de educatiemedewerkers van archieven is er een archievenhandleiding.
• Het archievenspel 'Het Geheimzinnige Handschrift'.
• Voor de leerlingen is er het werkblad 'Op papier geschreven en toch niet waar' (voor les 1).
• Voor de leerlingen is er het werkblad 'Het Geheimzinnige Handschrift' / 'Wie schrijft, die blijft!' (voor les 2 en les 3).
Bestellen
Dit kan via: klantenservice@cubiss.nl of www.cubiss.nl/educatieproducten (cultuureducatie).
• Spel ‘Het Geheimzinnige Handschrift’ (7x7 A3-vellen: spelmaterialen voor groepsontvangst waarbij de klas in 7 groepen wordt ingedeeld) € 71,50 ex. BTW.
• 100 werkbladen 'Op papier geschreven en toch niet waar' (les 1) + 100 werkbladen 'Het Geheimzinnige Handschrift' / 'Wie schrijft, die blijft!' (les 2 en 3) € 75,00 ex. BTW.
Lijst van deelnemende archieven
1. Regionaal Historisch Centrum Eindhoven info@rhc-eindhoven.nl
2. Gemeentearchief Roosendaal
gemeentearchief@roosendaal.nl
3. Gemeentearchief Gemert-Bakel: gemeentearchief@gemert-bakel.nl
4. Historisch Centrum Het Markiezenhof Bergen op Zoom archiefdienst@bergenopzoom.nl
5. Streekarchief Land van Heusden en Altena info@salha.nl
6. Regionaal Archief Tilburg info@regionaalarchieftilburg.nl
7. Regionaal Archief West-Brabant Oudenbosch