Leerkracht
Titel: Via een oude oorkonde naar Hollywood!
Onderwerp: Middeleeuwse oorkonden en moderne filmscripts
Schooltype: VMBO-T, HAVO, VWO
Voor de groepen: onderbouw (klas 1 en 2)
Vakgebied: Geschiedenis en Nederlands
Tijdsinvestering: vier lesuren (na een korte introductie zelfstandig
werken in de mediatheek; twee uur stap 1 en twee uur stap 2-3) en vier uren
zelfstudie.
Laat de leerlingen de vragenlijst van stap 1 inleveren zodra ze daarmee
klaar zijn. Ze kunnen dan al aan stap 2 beginnen, terwijl de docent de vragenlijst
nakijkt.
Als de vragenlijst onvoldoende is ingevuld, kan de leerkracht de leerlingen
opdracht geven de antwoorden te verbeteren voordat ze met stap 2 verder
gaan.
Een evaluatie van 15-20 minuten wordt aanbevolen. In die les kan
de leerkracht aan de hand van de onderstaande doelstellingen controleren
wat de leerlingen geleerd hebben. Ook kunnen hierin de resultaten besproken
worden en enkele stukjes worden voorgelezen.
Aantal leerlingen: individueel werken (stap 1) en in groepen van maximaal vier leerlingen (stap 2-3).
Opbrengst: de leerlingen worden in aanraking gebracht met een middeleeuws
fenomeen dat zijn nawerking tot in onze huidige samenleving heeft. Ze krijgen
inzicht in de verschriftelijking van de samenleving en het belang van middeleeuwse
oorkonden en moderne vormen van schriftelijke afspraken. Dat wordt verpakt
in een creatieve opdracht, die resulteert in een ingevulde vragenlijst,
(de samenvatting van) een filmscript en een uitgewerkte filmscène.
Deze webquest sluit aan bij venster 5 (Hebban olla vogala) van de canon
van Nederland.
Doelstellingen:
Leerlingen kunnen omschrijven wat een middeleeuwse oorkonde is.
Leerlingen kunnen uitleggen waarom middeleeuwers overstapten van
mondelinge afspraken naar op schrift vastgelegde oorkonden.
Leerlingen kunnen uitleggen waarom en voor wie officiële contracten
en afspraken belangrijk zijn.
Leerlingen kunnen uitleggen wat het belang is van oorkonden voor
de huidige kennis van geschiedenis.
Leerlingen kunnen uitleggen dat niet alles wat op schrift gesteld
is, ook automatisch waar is.
Leerlingen kunnen omschrijven aan welke basisvoorwaarden een filmscript
moet voldoen.
Leerlingen kunnen zich inleven in middeleeuwse mensen en hun problemen
door een filmscript over hen te maken.
Leerlingen kunnen een (samenvatting van) een filmscript en een uitgewerkte
scène maken.
Leerlingen kunnen gezamenlijk tot een goed eindproduct komen.
Hulp bij de beoordeling
Leerkrachten kunnen een antwoordformulier bij de vragenlijst van stap 1 opvragen bij Stichting Brabantse Bronnen.
Suggesties voor verbetering
Heeft u opmerkingen over, aanvullingen op of voorstellen tot verbetering van deze webquest, stuur die dan naar Stichting Brabantse Bronnen.
Ook meldingen van niet (meer) werkende links zijn van harte welkom.